۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

فهرست محتوا

چگونه سگ خود رو طوری تربیت کنیم که روی ما تمرکز کنه؟

توانایی جلب توجه کامل سگ خود بخش مهمی از آموزش سگ است. دستور “مواظب من” یا “نگاه کن” برای اینکه سگ شما روی شما تمرکز کند استفاده می شود. این برای مواقعی مفیده که به حیوان خانگی خود نیاز دارید که به دقت توجه کند، مانند هنگام آموزش اطاعت. شما همچنین می توانید از آن هنگام کار بر روی مشکلات رفتاری یا هنگام منحرف کردن توجه سگ از چیزهایی که رفتارهای ترسناک یا پرخاشگرانه را نشان می دهند استفاده کنید.

این دستور مخصوصا برای کسانی که به صورت تیمی با سگ های خود کار می کنند بسیار مفیده. به عنوان مثال، افرادی که در چابکی سگ یا جستجو و نجات دخیل هستند، می توانند از این فرمان برای جلب توجه سگ خود استفاده کنند تا به آنها دستورالعمل هایی در مورد اقدامات بعدی ارائه دهند. مهم نیست که نیازهای شما به آن چیست، “مرا تماشا کن” یک دستور بسیار ساده برای آموزش است.

آماده شوید

برای اینکه دستور «مرا تماشا کن» را به سگ خود بیاموزید، به چند غذای آموزشی خوشمزه نیاز دارید. اگر روی آموزش کلیکر کار می کنید، به کلیک کننده خود نیز نیاز دارید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، آموزش «نگاه کن» یا «مرا تماشا کن» راهی عالی برای معرفی سگ خود به کلیک‌کننده است.

بهتر است آموزش این دستور را در جایی شروع کنید که حواس سگ شما بسیار کم باشه. اتاقی را در خانه انتخاب کنید که اعضای خانواده در آن مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند. همچنین ممکنه بخواهید این کار را در زمانی انجام دهید که خانه به طور کلی ساکته، بنابراین صدای پا یا درها باعث حواس پرتی نمی شود.

از نام و فرمان استفاده کنید

هنگامی که کلیک و خوراکی های خود را آماده کردید، نام سگ خود را به همراه دستور «نگاه کن» یا «مرا تماشا کن» را بگویید. برای بسیاری از سگ ها، شنیدن نام آنها برای جلب توجه آنها کافی است. اگر سگ شما بعد از دستور دادن به صورت شما نگاه می کند، می توانید آن را ستایش کنید یا کلیک کنید، سپس به او هدیه دهید.

حرکت درمان

برخی از سگ ها ممکنه بلافاصله به شنیدن نام خود با دستور “نگاه کن” یا “مواظب من” پاسخ ندهند. در این حالت، پس از اینکه دستور دادید، تشویقی را جلوی بینی سگ خود تکان دهید و سپس آن را به سمت صورت خود بکشید. سگ شما این  را دنبال می کند و در نهایت به صورت شما نگاه می کند. ستایش یا کلیک کنید و فوراً به سگ غذا بدهید.

در طی چند جلسه آموزشی کوتاه، هیچ مشکلی نخواهید داشت که سگتان توجه خود را روی شما متمرکز کند.

مشکلات و اثبات رفتار

بیشتر سگ ها به راحتی حواسشان پرت می شود، بنابراین آموزش این دستور در موقعیت های مختلف بسیار مهم است. به تمرین ادامه دهید و به تدریج به سمت کار در محیط های حواس پرت تر بروید تا رفتار را اثبات کنید. به عنوان مثال، در ساعات شلوغ تر و شلوغ تر روز که خانواده شما بسیار فعال هستند، به همان اتاق خلوت بروید. هنگامی که سگ شما به خوبی به آن پاسخ داد، به اتاق دیگری بروید که ترافیک و سر و صدای بیشتری دارد.

هنگامی که ارباب سگ شما در محیط خانه بدون حواس پرتی “مواظب من” می شوند، به منطقه ای کمی فعال تر، مانند حیاط خانه خود بروید. همانطور که سگ شما همچنان یاد می گیرد که شما را با حواس پرتی خفیف تماشا کند، به محیط های شلوغ تر مانند پارک یا مکان های عمومی دیگر بروید. حتماً دستور را در اطراف سگ ها و افراد دیگر نیز آموزش دهید. به کار خود ادامه دهید و به زودی در هر شرایطی می توانید توجه سگ خود را به خود جلب کنید.

نکات

اگر برای تمرکز سگ خود روی شما مشکل دارید، مطمئن شوید که از خوراکی های ارزشمند استفاده می کنید. بسیاری از افراد دوست دارند از قطعات کوچک مرغ پخته شده یا هات داگ استفاده کنند.

همانطور که سگ شما در تماشای شما بهتر می شود، حواس پرتی را سخت تر کنید. سعی کنید در اطراف یک سگ بازیگوش یا یک شخص مورد علاقه کار کنید یا از کسی بخواهید که یک اسباب بازی را فشار دهد یا صدای دعوت کننده دیگری تولید کند.

به تدریج فاصله بین خود و سگتان را افزایش دهید. در حالت ایده‌آل، می‌توانید سگ خود را وادار کنید که از آن طرف اتاق یا حتی یک مزرعه به شما نگاه کند.

petkav
petkav