۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

فهرست محتوا

چگونه از تقویت کننده های مثبت برای آموزش سگ خود استفاده کنیم؟

استفاده از تقویت مثبت برای آموزش سگ به این معنی است که به رفتارهایی که دوست دارید پاداش می دهید و رفتارهایی را که دوست ندارید نادیده می گیرید. برای پاداش دادن به رفتار خوب سگ خود می توانید از ستایش، جوایز زندگی (مانند بازی، پیاده روی، یا ماشین سواری) استفاده کنید. آموزش کلیکر یکی از روش های موثر است، اما استفاده از پاداش بدون کلیکر امکان پذیر است. برای کمک به شما در شروع کار، خوب است مزایای آموزش سگ خود را با تقویت مثبت درک کنید.

چگونه با کلیکر سگ خود را تربیت کنیم؟

همه را درگیر کنید

تقویت مثبت به همه اعضای خانواده اجازه می دهد تا در آموزش سگ شرکت کنند. این نیازی ندارد که با لحن قوی صحبت کنید، از قدرت خود استفاده کنید، یا خود یا یکی از اعضای خانواده را در معرض خطر قرار دهید. همه اعضای خانواده می توانند در این مسابقه شرکت کنند!

به عنوان مثال، ممکن است خطرناک باشد که به فرزندتان اجازه دهید از برخی روش‌های تربیت سگ،استفاده کند. با تقویت مثبت، می توانید به فرزندان خود چند غذای سگ بدهید و دستوراتی را که استفاده می کنید به آنها آموزش دهید. تحت نظارت شما، کودکان می توانند سگ شما را به همان روشی که شما انجام می دهید آموزش دهند.

برقراری ارتباط

تقویت مثبت به شما امکان می دهد به وضوح با سگ خود ارتباط برقرار کنید. شما تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید سگتان چه کاری انجام دهد و وقتی سگ اقدام مورد نظر را انجام داد، با ارائه پاداش به او اطلاع دهید. هنگامی که به سگ خود برای انجام درست کارها پاداش می دهید، احتمال تکرار آن رفتارهای خوب بیشتر می شود، زیرا هدف سگ ها جلب رضایت است.

مجازات همیشه آنقدر واضح نیست. یک مثال خوب تنبیه سگ برای حوادث خانه نشینی است. در این صورت، سگ را در حال ادرار کردن روی فرش خود می‌گیرید و او را سرزنش می‌کنید یا به ترفندی قدیمی متوسل می‌شوید. قصد شما این است که به سگ بگویید که ادرار آن در داخل خانه شما قابل قبول نیست. در عوض، سگ‌ها اغلب یاد می‌گیرند که وقتی در اطراف هستید ادرار کردن آن بی‌خطر نیست. این یکی از دلایلی است که ممکن است متوجه شوید سگ شما در صورت تنها ماندن دچار تصادف می شود، اما به نظر می رسد که هرگز آن را در عمل گیر نمی آورید. قطعاً یک مشکل ارتباطی وجود دارد. ترس به سادگی یک راه موثر برای سگ نیست تا چیزها را به درستی یاد بگیرد.

با تقویت مثبت، می توانید از این سردرگمی جلوگیری کنید. در مثال آموزش در خانه، شما می خواهید به سگ خود بیاموزید که در بیرون به جای خانه ادرار کند. به جای تنبیه سگ خود، به رفتاری که می خواهید، یعنی رفتن به دستشویی بیرون، پاداش می دهید. در این مورد، هر بار که سگ شما بیرون ادرار می کند، او را ستایش می کنید یا اجازه می دهید برای مدتی بازی کند.

اگر صبور و ثابت قدم باشید، سگ شما می‌آموزد که چیزهای خوب زمانی اتفاق می‌افتد که بیرون ادرار  کند، در حالی که وقتی به داخل خانه می‌رود هیچ اتفاقی نمی‌افتد. سگ شما به زودی در تلاش برای به دست آوردن پاداش فقط بیرون ادرار میکند زیرا شما توانسته اید به وضوح با سگ خود ارتباط برقرار کنید.

از آن برای انواع رفتارها استفاده کنید

استفاده از روش های آموزشی مانند اصلاح افسار یا سایر انواع روشها برای هر سگی موثر نیست.

سگ های پرخاشگر یک مثال عالی هستند زیرا اغلب در مواجهه با تنبیه، پرخاشگرتر می شوند. به همین ترتیب، سگ های ترسیده ممکن است حتی به کوچکترین تنبیه نیز به خوبی پاسخ ندهند. سگی که از افراد یا موقعیت‌های خاص می‌ترسد، ممکن است وقتی از تنبیه به عنوان یک روش آموزشی استفاده می‌شود، ترس بیشتری پیدا کند. با این حال، مربیان کلیک کننده موفقیت بزرگی را با استفاده از تقویت مثبت برای آموزش سگ های تهاجمی و ترسیده گزارش کرده اند.

پس هرگز سگ خود را تنبیه نکنید.

ارائه تحریک ذهنی

بی حوصلگی عامل اصلی مشکلات رفتاری رایج مانند حفاری و جویدن زیاد است. آموزش یک راه عالی برای کمک به جلوگیری از خستگی است. ممکن است از اینکه سگ شما صرفاً با افزودن چند جلسه آموزشی کوتاه و مثبت به روزش چقدر انرژی می سوزاند شگفت زده شوید.

آن را سرگرم کننده نگه دارید

اگر جلسات آموزشی را کوتاه و شاد نگه دارید، آموزش تقویت مثبت می تواند برای شما و سگتان سرگرم کننده باشد. هنگامی که سگ ها متوجه می شوند که آموزش منجر به چیزهای خوب زیادی برای آنها می شود، بسیاری شروع به دیدن جلسات آموزشی به عنوان زمان بازی می کنند. سگ شما به زودی رفتارهای خوبی را به امید دریافت پاداش به شما ارائه می دهد و مطمئناً از اشتیاق سگ برای یادگیری لبخند خواهید زد.

پیوند خود را تقویت کنید

برای اکثر مردم، سگ های آنها دوستان، همراهان و عضوی از خانواده آنها هستند. روش های تقویت مثبت آموزش می تواند به تقویت پیوندی که با سگ خود دارید کمک کند. در حالی که سایر روش های آموزشی ممکن است به سگ شما یاد دهد که چگونه رفتار کند، تقویت مثبت به شما کمک می کند سگ خود را هدایت کنید و در عین حال اعتماد او را حفظ کنید و رابطه خود را تقویت کنید.خودت را جای سگت بگذار اگر رئیستان از نظر فیزیکی شما را برای انجام یک کار تحت فشار قرار دهد، آیا در محل کار احساس راحتی می کنید؟ یا، آیا بیشتر از کار کردن برای کسی که محیطی مثبت همراه با تعارف و امتیازات ارائه می دهد لذت می برید؟ این احتمال وجود دارد که مایل باشید برای رئیسی که شما را تحسین می کند بیشتر تلاش کنید. به همین ترتیب، اگر سگ شما به جای ترس از تنبیه، منتظر پاداش باشد، به احتمال زیاد از همراهی شما لذت خواهد برد.

مشکلات و اثبات رفتار

کلید تقویت مثبت، ثبات و صبر است. این می تواند بسیار ناامید کننده باشد که سگ شما از یک فرمان سرپیچی کند و ممکن است گاهی وسوسه شوید که عصبانیت یا ناامیدی خود را نشان دهید. به یاد داشته باشید که سگ ها زبان بدن را بسیار بهتر از درک کلمات می خوانند، بنابراین شما باید مثبت اندیشی و همچنین بیان آن را نشان دهید.

وقتی ناامید شدید، نفس عمیق بکشید، به یاد داشته باشید که فقط یک سگ است و بهترین کار خودش را می کند، و استراحت کنید. دوباره با یک یادداشت شاد با لبخند و چشمانی هیجان زده شروع کنید. سگ شما این کار را انجام خواهد داد و منتظر هر چیزی که در آینده برای آن در نظر دارید، خواهد بود.

پاداش هایی که ارائه می دهید باید متفاوت باشد و چیزهایی که واقعا برای سگ شما جذاب باشد. هنگام آموزش یک دستور جدید یا کار بر روی رفتارهای مشکل ساز بزرگ، یک تشویقی واقعاً لذیذ و غیرقابل مقاومت ارائه دهید که فقط برای آموزش در نظر گرفته شده است. همانطور که سگ شما بهتر می شود، می توانید خوراکی های معمولی  یا اسباب بازی مورد علاقه او را به عنوان جایزه ارائه دهید. همیشه ستایش های زیادی ارائه کنید. به زودی مجبور نخواهید بود هر بار به آنها پاداش دهید و محبت شما برای انجام یک کار خوب کافی خواهد بود.

petkav
petkav