۹ اسفند ۱۴۰۱
هر صاحب گربه به خوبی میدونه که گربه‌ها میتونند خز زیادی بریزند. جارو کشیدن  یک کار معمولی در خانه هر گربه است. در تمیز کردن خود، ممکنه یک یا دو بار به سبیل ریخته شده برخورد کرده باشید. این کاملا طبیعیه که گربه شما سبیل میریزه، همونطور که برای گربه شما سبیل ریختن کاملا طبیعیه. با این حال، اگه به طور ناگهانی تعداد سبیل هایی که پیدا می کنید افزایش یابد یا به نظر مییرسه که گربه شما به طور ناگهانی سبیل های خود را از دست داده ، ممکنه باعث نگرانی بشه.

فهرست محتوا

چرا سبیل گربه ها میریزه؟

هر صاحب گربه به خوبی میدونه که گربه‌ها میتونند خز زیادی بریزند. جارو کشیدن  یک کار معمولی در خانه هر گربه است. در تمیز کردن خود، ممکنه یک یا دو بار به سبیل ریخته شده برخورد کرده باشید. این کاملا طبیعیه که گربه شما سبیل میریزه، همونطور که برای گربه شما سبیل ریختن کاملا طبیعیه. با این حال، اگه به طور ناگهانی تعداد سبیل هایی که پیدا می کنید افزایش یابد یا به نظر مییرسه که گربه شما به طور ناگهانی سبیل های خود را از دست داده ، ممکنه باعث نگرانی بشه.

به هر حال سبیل چیست؟

Whiskers یا ‘vibrissae’ نوعی خز بسیار تخصصیه. برای گربه ها، سبیل به سه منظور عمل می کنه:

آنها به تعادل کمک می کنند: همه این ضرب المثل قدیمی رو می دانند که گربه همیشه روی پاهایش فرود می آید. این تا حدی به لطف سبیل های آنهاست! سبیل ها به حس عمقی کمک می کنند، یعنی به گربه شما اجازه می دهند بدانند بدن و اندام هایش در فضا و نسبت به یکدیگر کجا هستند.

آنها به گربه شما کمک می کنند تا فضا را قضاوت کنه: عرض سبیل های گربه شما تقریباً به اندازه عرض گربه شماست! گربه شما میتونه با سبیل‌هایش قضاوت کنه که چقدر ممکنه چیزی رو فشار بده‌

آنها ورودی حسی را از چیزهای نزدیک به صورت گربه شما ارائه می دهند: آنها به لمس بسیار حساس هستند و می توانند به گربه شما کمک کنند در نور کم یا حتی بدون نور “دیدن” رو داشته باشند! همانطور که در گربه شما سبیل های جدید رشد می کند، ریزش سبیل های قدیمی کاملا طبیعیه. این به منزله یافتن یک سبیل سرگردان در حین تمیز کردن خانه است. با این حال، دلایلی وجود داره که گربه شما ممکنه بیشتر سبیل های خود رو از دست بده.

علل از دست دادن سبیل در گربه ها

آلرژی

گربه ها ممکنه مانند ما آلرژی داشته باشند. گربه ها برخلاف ما و تب یونجه ما، نشانه های آلرژیک خود را با بیماری های پوستی نشون میدن. گربه ها ممکنه به چیزهای موجود در محیط خود مانند گرده ها و انگل ها حساسیت داشته باشند یا به ندرت ممکنه آلرژی غذایی داشته باشند. اگر گربه شما سابقه آلرژی داره و از آن رنج می بره، ممکنه متوجه قرمزی و خارش پوست خود شوید. همچنین ممکنه متوجه شوید که موهای گربه شما شروع به ریزش کرده . اگر ملتهب شدن در ناحیه ای نزدیک سبیل هایش باشه، ممکنه شروع به انداختن آن ها نیز کند.

عفونت ها

عفونت‌های باکتریایی و قارچی نیز میتونه یکپارچگی پوست رو به خطر بندازه، مانند آنچه در تشدید آلرژی رخ میده. اگه دامپزشک شما مشکوک باشه که گربه شما سبیل های خود را به دلیل عفونت پوستی از دست داده ، آنها می خواهند داروهایی رو برای کمک به درمان آن تجویز کنند. کرم حلقوی، که در واقع اصلا یک کرم نیست، بلکه یک عفونت قارچیه، بیشتر در بچه گربه ها دیده میشه، اما ابتلا یک گربه بالغ به کرم حلقوی دور از محدوده احتمالی نیست.

ضربه

گربه هایی که آزادانه در خارج از خانه پرسه می زنند یا با حیوانات خانگی دیگه زندگی می کنند ممکنه در مقطعی از زندگی خود با حیوان یا هم خانه ای دیگر درگیر بشن. بسته به محل زخم و وجود هرگونه عفونت همراه، ممکنه از بین رفتن سبیل را مشاهده کنید. جلوگیری از پرسه زدن گربه در خارج از خانه بدون نظارت میتونه به جلوگیری از آسیب وارد شده توسط یک حیوان وحشی کمک کنه. حتی اگه حیوانات خانگی شما در خانه بهترین دوستان شما نیستند، کارهایی وجود داره که می توانید انجام دهید تا زندگی رو کم استرس تر کنید. اطمینان از وجود منابع زیاد (مانند کاسه های آب، جعبه های زباله، محل خواب، اسباب بازی ها، و سطوح خراشنده/ مبلمان گربه) میتونه به جلوگیری از دعواهای ناشی از حفاظت از منابع کمک کنه. قرار دادن بالشتک های خراش و سطوح عمودی تر برای کوهنوردی/قفسه های گربه در مناطق پر رفت و آمد (مانند راهروها) میتونه به گربه شما این امکان رو بده که با خراشیدن روی پد استرس خود را به طور مناسب تری از بین ببره. قفسه‌های گربه همچنین می‌تونه مساحت پیاده‌روی یک فضای کوچک را افزایش بده، و باعث میسه راهروی تنگ کمی کمتر استرس داشته باشه.

آکنه

گربه ها نیز ممکنه از آکنه رنج ببرند. شایع ترین محل شیوع بیماری، روی چانه گربه است. اگه آکنه گربه شما به اندازه کافی بد باشه، ممکنه شروع به گسترش بیشتر به سبیل گربه شما کنه. این همچنین میتونه به از دست دادن سبیل کمک کنه. ساده ترین راه برای جلوگیری از آکنه در گربه شما اینه که فقط از کاسه های غذا/آب استیل ضد زنگ یا سرامیکی (بر خلاف پلاستیک) استفاده کنید و مرتباً آنها را تمیز کنید.

سبیل ها بخش های بسیار مهمی از آناتومی گربه شما هستند که اهداف زیادی را انجام میدن. پیدا کردن یک سبیل سرگردان در حین انجام کارهای خانه کاملاً طبیعیه (و حتی برخی می گویند این شانس میاره). دلایل پزشکی وجود داره که گربه شما بیشتر سبیل های خود را از دست می دهد. بنابراین، اگر گمان می‌کنید گربه‌تان به‌طور ناگهانی سبیل‌های بیشتری از حد معمول از دست میده، یک قرار ملاقات با دامپزشک خود بگذارید تا نگرانی ها رو از بین ببرید.

ایمان آسوده
ایمان آسوده