۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

فهرست محتوا

مشکلات دندانی همستر

همه اگزوتیک ها با دندان های خود مشکل ندارند، اما دندان همستر میتونه مشکلاتی ایجاد کنه. همسترها، مانند برخی دیگر از حیوانات خانگی اگزوتیک، دارای دندان هایی هستند که به طور مداوم در طول زندگی رشد می کنند. اگر همستر شما خودش آنها را ساییده نکند، ممکنه این دندان ها به طور دوره ای نیاز به تراش دندان داشته باشند.

دندان های هیپسودنتی

علفخوارانی مانند خرگوش و همه چیزخواران مانند چینچیلا و همستر دندان های بلندی دارند که به طور مداوم رشد می کنند و اغلب نیاز به تراش دندان دارند. به این دندان ها دندان هیپسودنتال می گویند. دندان های هیپسودنت دارای تاج هایی هستند (قسمتی از دندان ها که می توانید ببینید) که طول زیادی از لثه ها فراتر می رود. بنابراین دندان های هیپسودنتال در مقایسه با دندان های سگ، گربه یا انسان به طور غیرعادی بلند هستند. عمل ساییدن طبیعی جویدن اسباب‌بازی‌ها، یونجه و سایر مواد غذایی باعث می‌شود که دندان‌ها در طول ایده‌آل در گیاه‌خواران معمولی باقی بمانند، اما بسیاری از آنها به دلیل چندین فاکتور بهداشتی و ژنتیکی باید مرتباً دندان‌های خود را تراش دهند.

رشد بیش از حد دندان ها

دندان‌های ثنایا یا دندان‌های جلویی همستر شما زمانی که بیش از حد رشد می‌کنند به راحتی قابل تشخیص هستند. هنگامی که آنها بیش از حد طولانی شوند، ممکن است روی چیزهایی گیر کنند، یا بدتر از آن، در لثه یا سقف دهان همستر شما رشد کنند. دندان های آسیاب یا دندان های پشت دهان نیز می توانند به طول بیش از حد برسند، اما در همسترها به ندرت بیش از حد رشد می کنند. مشاهده مولرها بدون استفاده از اسپکولوم برای نگاه کردن به پشت دهان دشوار است، اما همسترهایی که مولرهای بیش از حد رشد کرده اند معمولاً ترشح بیش از حد بزاق دارند و در جویدن و بلع مشکل دارند.

برش دندان ثنایا

اگر به درستی انجام شود، تراش دندان دردناک نیست. از آنجایی که دهان همستر بسیار کوچک است، استفاده از ابزار Dremel برای گیاهخواران بزرگتر مانند خرگوش و چینچیلا ایمن نیست. یک جفت قیچی بخیه یا ناخن گیر کوچک برای بستن ثنایای بیش از حد رشد کرده کار می کند. باید مراقب بود که دندان ها خیلی کوتاه نشوند که باعث درد و آسیب احتمالی به دندان ها می شود. بسیاری از بیمارستان‌های حیوانات خانگی، این تراش‌های دندان را به‌طور ارزان با تکنسین یا پزشک انجام می‌دهند.

برش دندان آسیا

کوتاه کردن دندان‌های آسیا می‌تواند دشوارتر از اصلاح دندان‌های ثنایا باشد و خوشبختانه نیازی به انجام زیاد یا اصلاً وجود ندارد. دندان های آسیا به راحتی رشد بیش از حد قابل شناسایی نیستند، بنابراین حیوان خانگی معمولاً در این مرحله توسط دامپزشک دیده می شود. پس از اینکه دامپزشک تأیید کرد که مولر(آسیا)های همستر شما بیش از حد دراز هستند، ممکن است بتوانند آنها را با حیوان خانگی بیدار با استفاده از ابزار جراحی که برای برداشتن استخوان یا دندان طراحی شده است به نام rongeur کوتاه کنند (جالب اینجاست که کلمه rongeur در فرانسه به معنای جونده است. “) یا ابزار مخصوص دندان. اگر همستر شما به آنها اجازه دهد (اگرچه معمولاً اجازه نمی دهند)، و دامپزشک بتواند دندان صحیح را بگیرد، قسمت رشد کرده به سادگی کنده می شود. احتمال ضربه وجود دارد، اما بر خلاف ناخن گیر سگ، ناخن گیر بسیار تیزتر است و معمولاً هیچ آسیبی ایجاد نمی کند. اگر اصلاح بیش از حد پیچیده باشد یا حیوان خانگی بیش از حد مضطرب باشد (که احتمالاً برای همستر شما صدق می کند)، می توان از بیهوشی یا آرامبخش برای انجام اصلاح استفاده کرد. با ناتوانی موقت همستر، دندان های آسیاب را می توان کوتاه کرد و به طول مناسب سوهان داد. این روش ایده آل برای کوتاه کردن دندان های آسیاب است، اما برخی از صاحبان ممکنه محدودیت های مالی داشته باشند که آنها را از بیهوش کردن یا آرام کردن حیوانات خانگی اگزوتیک خود محدود می کند.

صاحبان همستر و سایر حیوانات خانگی اگزوتیک با دندان های هیپسودنتال باید از عوارض احتمالی دندان های حیوان خانگی خود آگاه باشند. بدون توجه مناسب، رشد بیش از حد دندان ها می تواند باعث آسیب جدی، بی اشتهایی و حتی مرگ ناشی از ناتوانی در جویدن و بلع شود. خوشبختانه مشکل رشد بیش از حد دندان ها به راحتی با اصلاح منظم دندان ها و رفتارهای مناسب جویدن کنترل می شود. اما اگر برای دندان های همستر خود نیاز به کمک دارید، با دامپزشک  خود تماس بگیرید.

petkav
petkav