۴ فروردین ۱۴۰۲

فهرست محتوا

خالی کردن کیسه مقعدی

اگر توله سگ شما روی فرش، زمین یا چمن می‌چرخه – نشسته و در حالی که پاهاش رو می‌کشه خودش را به جلو می‌کشه – ممکنه لازم باشه نحوه بیان غدد مقعدی را بیاموزید. حرکت توله سگ معمولاً به این معنیه که پایین تنه توله سگ تحریک شده و/یا خارش داره و این میتونه ناشی از موارد زیادی از جمله کرم های نواری، کک های اسهالی یا تحریک غدد مقعدی باشه.

عملکرد غدد مقعدی

توله سگ شما دارای دو غده مقعدیه که در زیر پوست در دیواره مقعد قرار دارند. غدد به اندازه نخود مانند اندام های بویایی عمل می کنند. معمولاً زمانی که سگ مدفوع می‌کند، غدد مقعدی بیان می‌شوند که به نوعی اثر انگشت بدبو در حمام حیوان خانگی شما ایجاد می‌کند. حیوانات خانگی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط و “خواندن” این برچسب‌های معطر برای شناسایی یکدیگر، پشت یکدیگر را بو می‌کشند.

غدد مقعدی معمولی مایع یا ماده ای مایل به قهوه ای/زرد کرمی ترشح می کنند که هر زمان که توله سگ اجابت مزاج داشته باشد، بیان می شود. همچنین ممکنه زمانی که توله به طور ناگهانی ترسیده یا تحت استرس قرار می گیره و اسفنکتر مقعدی خود را منقبض می کند، غدد ظاهر می شوند – این عضله دایره ایه که رکتوم آن را کنترل می کند. اگر این اتفاق بیفتد متوجه بوی قوی خواهید شد.

اکثر حیوانات خانگی نیازی به نگهداری غدد مقعدی ندارند زیرا به طور طبیعی غدد را هنگام اجابت مزاج خالی می کنند. در واقع، زمانی که غدد دستکاری می شوند و اغلب توسط مراقبان خالی می شوند، مشکلاتی ممکنه رخ دهد. تعداد کمی از سگ ها ممکنه در تخلیه غدد مقعدی خود به تنهایی مشکل داشته باشند و این می تواند منجر به گرفتگی مجاری شود. گاهی اوقات این می تواند نتیجه مدفوع نرم مزمن باشد یا مشکلات ناشی از اسهال ممکنه فشار کافی برای تخلیه غدد را تامین نکند. علاوه بر این، برخی از توله ها ممکنه دارای منافذ غیر طبیعی غدد مقعدی کوچک باشند. شایع‌ترین دلیل اینه که سگ مشکلات پوستی دیگری دارد، معمولاً آلرژی، که باعث التهاب پوست می‌شود و این می‌تواند منجر به ضخیم شدن و التهاب غدد شود و خالی شدن آن‌ها را سخت‌تر کند. یک توله سگ مبتلا ممکنه ناحیه مورد نظر را بلیسد تا ناراحتی را از بین ببره.

نژادهای سگ کوچک مانند پودل اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند و غدد خالی نشده ممکنه مسدود یا تحت تأثیر قرار گیرند. اگر ناحیه یک یا هر دو طرف راست روده متورم شود، متوجه خواهید شد که سگ شما مشکل دارد. هنگامی که غدد عفونی می شوند، ترشحات ممکنه حاوی خون یا چرک باشد. در موارد شدید، آبسه دردناک ممکنه ایجاد شود. تورم در یک یا هر دو طرف راست روده قرمز تا بنفش خواهد بود

هنگامی که غدد عفونی یا آبسه می شوند، به مراقبت دامپزشکی نیاز دارند. غدد مقعدی عفونی معمولاً بدون عارضه بهبود می یابند، اما نوزادانی که دچار عود نهفتگی یا عفونت می شوند، نیاز به بررسی مکرر غدد مقعدی دارند.

نحوه بیان غدد مقعدی

درمان نیاز به بیان دستی غدد مقعدی دارد. بسیاری از توله‌سگ‌ها به این اعتراض دارند که صاحبان آن‌ها با آن‌ها درگیر شوند، به‌ویژه زمانی که به دلیل التهاب غدد مقعدی بسیار حساس هستند. بهترین کار این است که دامپزشک شما این خدمات را در زمانی که غدد مقعدی آلوده شده برای حیوان خانگی شما انجام دهد تا باعث درد یا آسیب بیشتر نشوید. علاوه بر این، از آنجایی که این یک وضعیت دردناکه، بسیار انسانیه که سگ خود را به دامپزشکی بیاورید تا بتوان قبل از هر تلاشی داروی ضد درد تجویز کرد و بنابراین می توان مراقب بود که هیچ کس در این روند گاز گرفته نشود. اگر سرسخت هستید که مایلید خودتان آن را برای سلامتی حیوان خانگی خود امتحان کنید، قبل از اینکه خودتان این کار را امتحان کنید، از دامپزشک خود بپرسید که آیا این روش درمانی مناسبه یا خیر.

ترشحات غدد مقعدی بدبو می‌شوند و بهترین مکان برای خالی کردن غدد مقعدی هنگام حمام کردن توله سگه. به این ترتیب می توانید هر چیز سرگردانی را که روی خز می ریزد را بشویید.

برای محافظت از دستان خود و کاهش کثیفی از دستکش لاتکس استفاده کنید.

توله‌های کوچک را روی یک سطح بلند امن بگذارید یا در کنار توله‌های بزرگ‌تر روی زمین زانو بزنید.

دم توله سگ خود را بلند کنید و غدد هر طرف مقعد را حدود ساعت هشت و چهار پیدا کنید. آنها کمی شبیه تیله های کوچک زیر پوست خواهند بود.

هنگامی که غدد را پیدا کردید، ناحیه را با دستمال بپوشانید.

با انگشت شست و سبابه خود در هر طرف غده، به آرامی به داخل و بالا فشار دهید و فشار دهید، همانطور که جوش را خالی می کنید. شما نباید زیادی فشار دهید، بنابراین اگر متوجه مقاومت زیادی شدید یا سگتان مضطرب به نظر می رسد، متوقف شوید و با دامپزشک خود تماس بگیرید.

از دستمال یا پارچه مرطوب برای پاک کردن ترشحات بدبو هنگام خالی شدن کیسه استفاده کنید.

به توله سگ خود یک اسباب بازی یا جایزه برای سگ خوبی بودن پیشنهاد دهید.

البته، پیشگیری از مشکلات غده مقعدی بسیار بهتر از درمان پس از ایجاد آنها است. مراقب توله سگ‌ها باشید و آن‌ها را بررسی کنید.

petkav
petkav